De breinontwikkeling van baby’s

Maart 2017 – Onlangs gaf schrijfster Betsy van de Grift een lezing voor onze pedagogisch medewerkers. Betsy is gespecialiseerd in de breinontwikkeling van kinderen en schreef daar meerdere boeken over. We komen steeds meer te weten over hoe de hersenen van een mens werken, hoe ze zich ontwikkelen en wat nodig is voor die ontwikkeling. Essentiële informatie voor pedagogisch medewerkers, maar natuurlijk óók voor ouders.

We weten allemaal dat onze hersenen bij de geboorte niet af zijn. Als eerste ontwikkelen zich de hersengebieden waardoor we kunnen kijken, luisteren, voelen en proeven. Als laatste, 20 tot 25 jaar later, ontwikkelen zich de hersengebieden die met motivatie, oordeelsvermogen en redeneren te maken hebben. Ons brein doet er dus wel tot 25 jaar over om zich volledig te ontwikkelen!

Hoé de hersenen zich ontwikkelen, is bij elk kind gelijk; van binnen naar buiten en van achter naar voren. De mate en het tempo waarin de hersengebieden zich ontwikkelen, is bij elk kind anders. Dat heeft alles te maken met de mate waarin de hersenen worden gestimuleerd. Daar kunnen ouders en pedagogisch medewerkers een grote rol in spelen. Maar hoe weet je nu op welk moment je wat kan stimuleren? Goed naar je kind kijken is belangrijk. Hij of zij laat in zijn bewegen, praten en spel zien waar het aan toe is. Haast intuïtief weet je als ouders daar op te reageren. Betsy van der Grift gaf een leuk voorbeeld: wanneer een baby rond de 4 maanden een gezicht van dichtbij kan herkennen, gaat de baby intens naar het gezicht kijken. Die intense blik lokt bij volwassenen uit dat we met een overdreven mimiek met de baby gaan communiceren. En dat is precies wat het babybrein nodig heeft: door de overdreven mimiek zal de baby het gezicht nog beter gaan herkennen en verkennen.

Het heeft geen zin om ontwikkelingen die er nog niet zijn te stimuleren. Zindelijkheidstraining zal pas lukken als het kind in staat is om de spieren van zijn blaas te beheersen. Een kind kan pas leren schrijven als zijn fijne motoriek goed is ontwikkeld. Daar zal geen methodiek of spelmateriaal iets aan veranderen.

Onze pedagogisch medewerkers hebben extra oog voor de ontwikkelingsfasen omdat zij werken volgens een ontwikkelingsgerichte pedagogische methode. De methode geeft hen handvatten om de ontwikkeling van de kinderen in de groep te stimuleren. Door de ontwikkeling met ouders te bespreken, helpen we de kinderen samen om stap voor stap ‘groot’ te worden. Ieder in zijn eigen tempo, alles op het juiste moment. Zonder toeters en bellen, maar simpelweg met aandacht voor het kind.