Kind blij, ouders blij

April 2017 – Recent vroegen wij alle ouders met kinderen op een van onze peuterspeelzalen, kinderdagverblijven of BSO’s naar hun mening over de kwaliteit van de opvang. Wat er uit deze enquête komt, is belangrijk voor ons. Natuurlijk horen wij dat ook van de oudercommissies en in de dagelijkse gesprekken met ouders, maar toch… zo’n brede en anonieme peiling levert veel goede informatie op. Een punt waarover de meeste ouders het eens zijn, is: als mijn kind blij is, ben ik blij. En gelukkig blijkt uit de enquête dat heel veel ouders aan het einde van de ochtend of de dag een blij kind ophalen;  Ouders beoordelen de opvang met gemiddeld een 8,5!

Wat maakt het nou zo leuk voor kinderen, een dag op het kinderdagverblijf, een ochtend op de peuterspeelzaal of een (mid)dag op de BSO of bij Tiens? Volgens de ouders zijn het de lieve, betrokken, zorgzame, creatieve en actieve pedagogisch medewerkers, het aantrekkelijke spelmateriaal, of de vele activiteiten die wij de kinderen aanbieden. Voor de kinderen is dat allemaal vanzelfsprekend. Wat hun dag tot een succes maakt, is de aanwezigheid van andere kinderen. Zo klein als ze zijn, kinderen reageren bijna altijd op andere kinderen. Ze proberen contact te maken en te communiceren. Wij werken daarom altijd met vaste groepen kinderen, want we weten dat vertrouwdheid tussen kinderen ontstaat als zij regelmatig met elkaar omgaan.

Kinderen die dezelfde activiteiten leuk vinden en die qua ontwikkelingsniveau dicht bij elkaar liggen, maken de grootste kans om vriendschap met elkaar te sluiten. Maar je ziet ook dat grotere kinderen zich met veel tederheid over een kleintje ontfermen en jarenlang een speciale liefde voor dit kind koesteren.

Baby’s leggen wij al vanaf een paar maanden bij elkaar in een grote box en je ziet hoe boeiend zij elkaar vinden. Als ze wat ouder zijn geven wij ze de ruimte om samen al kruipend op onderzoek uit te gaan. Dreumesen maken contact door elkaar te imiteren. Door een ander kind na te doen, maak je duidelijk dat je het begrijpt. Je ziet kinderen naast elkaar hetzelfde spelen. Peuters ontwikkelen sociale vaardigheden om vriendschappen aan te gaan en vast te houden. Het fantasiespel waarin meerdere kinderen een rol spelen, komt in de kleuterleeftijd echt tot ontwikkeling. En daardoor worden leeftijdsgenootjes steeds belangrijker. Op de kleuterleeftijd zie je dat volwassenen nog wel nodig zijn om het spel hier en daar te ‘regelen’. Dit is voor 6-jarigen meestal niet meer nodig. Zij kunnen met elkaar spelen op basis van ‘eigen’ regels. Vanaf 8 jaar gaan kinderen echte vriendschappen aan en de behoefte om ‘erbij te horen’ wordt een belangrijk thema. De invloed van vrienden wordt vanaf deze fase groot en blijft groeien tot in de tienerleeftijd.

De kwaliteit van onze opvang bestaat voor ons uit een kern van belangrijke aspecten. Maar voor een kind staat als een paal boven water: de andere kinderen, allen potentiële vrienden, maken de opvang pas echt top.